Kuchnia pięciu przemian – zasady

Chińczycy uważają, że to, co spożywamy, musi być w zgodzie z naturą żywiołów. Teoria ta wywodzi się z filozofii teoistycznej, która powstała około 3 tysiące lat temu. Głównym jej celem jest jedzenie zgodnie z porą roku i szerokością geograficzną. Na ten temat powstało bardzo dużo książek. Ja postaram się Was zaznajomić z podstawami i może dzięki temu Wasze potrawy będą zdrowsze.

targ-warzywa-2

Podstawą diety “Pięciu Przemian” jest spożywanie produktów sezonowych, dojrzewających podczas aktualnej pory roku oraz zachowanie różnorodności dań. Potrawy należy komponować poprzez właściwy dobór składników, a także odpowiednią kolejność wrzucania ich do garnka. Dodatkowo posiłki należy jeść regularnie o wyznaczonych porach, a do dań warto dodawać zioła ułatwiające trawienie. W szafce kuchennej można mieć: bazylię, kurkumę, tymianek, majeranek, kminek mielony, paprykę słodką, paprykę ostrą, pieprz chili cayenne, pieprz biały i czarny, imbir, oregano, gałkę muszkatołową, liść laurowy, ziele angielskie.

Przemiany

Porom roku odpowiadają następujące żywioły: Drewno, Ogień, Ziemia, Metal, Woda, a żywiołom – smaki: kwaśny, gorzki, słodki, ostry i słony. Tajemnica smacznego gotowania polega na tym, że produkty odpowiadające poszczególnym smakom i żywiołom powinny trafić do garnka w odpowiedniej kolejności. Koło przemian wygląda następująco: D: drzewo (smak kwaśny) – O: ogień (gorzki) – Z: ziemia (słodki) – M: metal (ostry) – W: woda (słony).

Ważną zasadą Kuchni Pięciu Przemian jest spożywanie warzyw i owoców sezonowych, które dojrzewają w danej strefie klimatycznej i o danej porze roku, np. jabłka, pomidory, sałatę, kapustę.  Nie są zalecane banany, czy ananasy, ponieważ nie rosną w naszym kraju.

Gotowanie możemy rozpocząć od dowolnej przemiany, jednak zakończyć najkorzystniej jest na przemianie metalu (smaku ostrym), wówczas potrawa taka jest rozgrzewająca. Duże ma to znaczenie w zimie. Jadłospis składa się z trzech posiłków i dwóch przekąsek. Śniadanie ma być obfite, obiad sycący, a kolacja skromna, spożywana ok. 18:00 godziny.

Jeśli będziemy przyrządzać potrawy według zasad pięciu przemian, to zyskamy pewność, że nasze dania będą zdrowe i lekkostrawne. Jedzenie wzmocni nasz układ odpornościowy, psychiczny, a nawet emocjonalny. Dodatkowo smak potraw będzie bogaty i idealne zrównoważony.

Przepis na owsiankę według Kuchni Pięciu Przemian

owsianka z jabłkiem i cynamonem

Owsiankę należy przygotować z takich składników, jak zawsze, tylko warto je dodawać według następującej kolejności:

M: płatki owsiane, szczypta cynamonu

W: zalać zimną wodą

D: suszona żurawina

O: odrobina świeżego startego imbiru

Z: ziarno siemienia lnianego, słonecznik, rodzynki, starte lub pokrojone jabłko

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *