Moja przygoda z bieganiem

Nigdy nie lubiłam biegać. W czasach szkolnych nie chodziłam nawet na zajęcia z wychowania fizycznego, ponieważ nie przepadałam za biegami na 60 m, 300 m, 1000 m. Nadal uważam, że takie bieganie w szkole jest bezsensowne. Na szczęście moda na bieganie opanowała i mnie. Przeczytałam w internecie wiele artykułów na temat biegania dla początkujących i zaczęłam rady powoli wprowadzać życie. Pół roku temu zaczynałam od zera, a teraz potrafię przebiec bez zatrzymania się 30 minut. Uwierz w siebie i osiągnij to samo!

Bieganie = zdrowie

4

źródło: Tesco Magazyn

Regularne bieganie zapobiega chorobom cywilizacyjnym. Wystarczy poświęcić tylko godzinę trzy razy w tygodniu, a efekty będą widoczne. Wytrzymałość organizmu będzie większa, mózg dotleniony. Nauczysz się także gospodarować czasem. Systematyczny trening pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze oraz poziom cholesterolu, a także zapobiega osteoporozie. Biegacze nie zapadają na chorobę wieńcową. Co najfajniejsze, za pomocą biegania można schudnąć, zlikwidować cellulit, wyrobić sobie mięśnie. Bieganie pobudza także endorfiny w organizmie, dlatego czujemy się po skończonym wysiłku zrelaksowani, pobudzeniu, uspokojeni, chętni do działania.

Jak zacząć biegać?

2

Bieganiem nazywamy przynajmniej 30 minutowy bieg, nieprzerywany marszem i żadnym innym odpoczynkiem. Można to osiągnąć od poziomu zerowego w jakieś 5-6 tygodni, ale trzeba się mocno napracować. Najważniejsze są regularne treningi!

Ja korzystałam z planu biegania dostępnego tutaj. Na początku musisz zorganizować 4 dni w tygodniu na bieganie, np. wtorek, czwartek, sobota, niedziela. Od razu nie możesz porywać się na to, że przebiegniesz 10 kilometrów. Do formy musisz dojść małymi krokami. Przez pierwsze tygodnie – w zależności od kondycji, zmuszasz organizm do 1 minuty ciągłego biegu i 5 minut marszu. Powtarzasz tę czynność 5 razy. Jeśli masz trudności z przebiegnięciem minuty, to możesz na początku maszerować i robić podbiegi. W następnych tygodniach będziesz biegać 2, 3, 4, 5, 5, 7, 8, a nawet 30 minut.

1 tydzień – wtorek, czwartek, sobota, niedziela: 1 minuta biegu, 5 minut marszu x 5 powtórzeń
2 tydzień – wtorek, czwartek, sobota, niedziela: 2 minuty biegu, 4 minuty marszu x 5
3 tydzień – wtorek, czwartek, sobota, niedziela: 3 minuty biegu, 3 minuty marszu x 5
4 tydzień – wtorek, czwartek, sobota, niedziela: 4 minuty biegu, 2 minuty marszu x 5
5 tydzień – wtorek, czwartek, sobota, niedziela: 5 minut biegu, 1 minuta marszu x 5
6 tydzień – wtorek, czwartek, sobota, niedziela: 5 minut biegu, 1 minuta marszu x 5

Metoda Gallowaya

1

Amerykański Olimpijczyk – Jeff Galloway dowodzi, że wystarczy 12 tygodni treningu, by ukończyć półmaraton. Metoda polega na tym, że jeśli nie jest się w stanie biec, to trzeba energicznie maszerować w równych odstępach czasowych, np. 3 minuty biegu – 1 minuta marszu. Przerwy na marsz należy wprowadzać konsekwentnie od samego początku biegu, a nie czekać z tym do ostatniej chwili, aż będziemy wycieńczeni. W ten sposób pokonywanie dystansu będzie przyjemnością. W swojej książce pisze: „Potrzebujesz planu, aby optymalizować swoje postępy na drodze do celu. Ponieważ powszechnym celem jest bieganie bez kontuzji, musisz tak zorganizować swoją aktywność, żeby nie przesadzić”.

Jak się ubrać?

Warto zaopatrzyć się w odpowiednie buty, których podeszwa będzie spełniała funkcję amortyzującą. Na początku nie trzeba kupować jakiś specjalnych ubrań do biegania. Wystarczy pierwszy lepszy dres.

Wśród biegaczy obowiązuje zasada „plus dziesięć”. Polega na tym, aby ubrać się tak, jakby na dworze było dziesięć stopni więcej, niż jest aktualnie. Na początku może być na trochę zimno, ale jak zaczniemy się ruszać, to zrobi się nam gorąco.

Jak widzimy powyżej, wystarczą dobre buty, odpowiednia muzyka i można biec przed siebie. Bieganie bardzo fajnie oczyszcza głowę, daje motywację, poprawia krążenie. Wiele ludzi się od niego uzależnia.

Ciekawe poradniki znalezione w internecie:

http://treningbiegacza.pl/co-daje-bieganie-kompendium-wiedzy

http://pannaannabiega.pl/uncategorized/jak-zaczac-biegac-i-biegac-dalej-wyznania-panny-anny/

http://www.szuranie.pl/kazdy-moze-zrobic-czyli-jak-zaczac-biegac/

http://trenerbiegania.pl/poradnik

http://bieganie.natemat.pl/54869,jak-zaczac-biegac-poradnik-poczatkujacego-biegacza

http://bieganie.natemat.pl/5617,jak-zaczac-biegac-bieganie-bez-wypluwania-pluc-czyli-przewodnik-poczatkujacego-biegacza

http://polskabiega.sport.pl/polskabiega/56,115409,19103267,fauja-singh-103-lata,,2.html

No Responses

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *