Tajemnice produktywności
Każdy z nas ma czasami lepsze lub gorsze dni. Ja w okresie jesienno-zimowym czuję się rozdarta. Z jednej strony chcę robić więcej, mam zapchany kalendarz i mnóstwo planów, a z drugiej – nic mi się nie chce. Postanowiłam poczytać na ten temat i przygotowałam dla was listę potwierdzonych naukowo sposobów, żeby z pracą radzić sobie lepiej. Rzeczy trzeba robić sprawnie, a potem szybciej znajdziemy czas na błogie lenistwo. Mnie podoba się odhaczanie kolejnych pozycji z listy, bo wiem wtedy, że dzień pożytkuje dobrze.
Żeby coś skończyć, musisz zacząć
Niestety prawie wszyscy mamy tendencję do odkładania zadań w czasie. Ja też! Pisanie pracy magisterskiej odłożyłam o trzy lata. W pracy zadania robię na ostatni moment. Z tego powodu jestem wściekła na siebie i muszę coś z tym zrobić. Psycholodzy uważają, że zadania rozpoczęte, ale nieskończone zapisują się w naszej pamięci lepiej niż na liście. Mózg ma tendencję do tego, żeby zadania raz rozpoczęte skończyć.
Zadania należy rozsądnie planować i nie warto rezygnować ze swoich nawyków. Pomocna może być w planowaniu technika Pomodoro, która polega na skupieniu się na pracy przez 25 minut, a po tym czasie należy się 5 minut przerwy. Przez pół minuty mózg może pozostać skupiony i praca będzie efektywniejsza. Nie będziemy się rozpraszali przeglądaniem Facebooka.
Zaplanuj
Wyznacz datę przystąpienia do jakiegoś zadania. Najlepsza będzie data kojarzona z jakąś zmianą, np. poniedziałek, pierwszy dzień miesiąca, wakacji, czy nowy rok.
Bądź dla siebie dobry
Psycholodzy udowadniają, że warto być dla siebie dobrym i należy chwalić siebie. Jeśli mamy dużo zadań, to powinniśmy zapytać siebie, czy sobie z danym zadaniem poradzimy. Zadanie wykonamy wtedy szybciej i efektowniej.
Bądź konsekwentny w zadaniach
Jeżeli wyznaczyć sobie jakiś cel, czy zadanie, to je realizuj. Gdy zaplanowałaś wieczorną naukę angielskiego przez 30 minut, to rób ją codziennie. Cel musi być precyzyjnie określony, a także osadzony w perspektywie czasowej.
Otaczaj się ludźmi, które w ciebie wierzą
Badania naukowców dowodzą, że takie osoby odnoszą większe sukcesy. Dlatego, jeśli możesz, to unikaj osób, które oceniają innych przez pryzmat dokonań.
Rób jedną rzecz
Skup się tylko na jednej rzeczy do zrobienia. Zajmowanie się wieloma rzeczami jednocześnie niekorzystnie wpływa na zdolność zapamiętywania i uczenia się. Takie czynności mogą uszkadzać mózg i zmniejszać gęstość szarych komórek. Dlatego, jeśli pracujemy, powinniśmy telefon przełączyć w tryb samolotu, a na komputerze zainstalować wtyczkę blokującą Facebooka.
Jedna rzecz
Największą tajemnicą produktywności nie jest robienie wszystkich rzeczy, tylko wybieranie spośród nich tych najwłaściwszych.